Trends in 2018

-Trends

Trends in 2018

De digitale revolutie kan niet snel genoeg gaan. De ene na de andere technologische vooruitgang volgen elkaar in razendsnel tempo op. We willen het liefst dat alles voor ons geregeld en verzorgd wordt. Constant worden we verwend met ontwikkelingen op het gebied van technologie in de vorm van spraaktechnologie of de cloud en liefst gestoken in een stijlvol ontwerp, zoals bijvoorbeeld de iPhone X, die afgelopen jaar door Apple werd uitgebracht. We blikken in deze nieuwsbrief vooruit naar de belangrijkste technologische trends van 2018.

Chatbots en Artificial Intelligence (AI)

Wat is Artificial Intelligence en wat zijn chatbots?

Het belangrijkste doel van Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie is het vereenvoudigen van bestaande processen. Er gaat steeds meer aandacht naartoe, naarmate de innovaties zich opstapelen. Ook chatbots, die onder meer automatisch antwoord kunnen geven op vragen, nemen een steeds prominentere plek in op het web, gezien de vraag naar specialistische antwoorden over een breed onderwerp steeds meer toeneemt. Beide versoepelen bepaalde processen, en maken het bieden van oplossingen een simpele taak. Bijvoorbeeld zelfsturende systemen, vertaalmachines en vraag- en antwoordsystemen die ons kunnen helpen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiency.

Wat is de trend de afgelopen tijd geweest?

Kunstmatige Intelligentie is al lang in ontwikkeling en maakte in 1997 een hoogtepunt mee, toen een computer wist te winnen van een van de bekendste schakers ter wereld, Gari Kasparov. Een geniaal menselijk brein werd voor het eerst verslagen door een kunstmatig stel hersenen. Het is niet alleen te implementeren in denksporten zoals schaken (en onlangs in het nog complexere Japanse spel GO), maar ook onderzoekende gebieden zoals statistiek, logica, voeren van gesprek en simuleren van gedrag. Er wordt veel geëxperimenteerd met zelfrijdende auto's en herkenning van spraak, beeld en patronen. En dankzij de grote techbedrijven zoals Google en Microsoft, heeft de Kunstmatige Intelligentie zich in een recordtempo ontwikkeld.

Wat wordt de trend in 2018?

Verwacht is dat deze trend zonder enige twijfel zal doorzetten. Bij het diagnosticeren en behandelen van ziekten is AI al een enorm belangrijk (hulp)middel, dat daarbij ook nog de kosten ervan zodanig blijkt te kunnen verlagen dat het niet meer weg te denken is uit de gezondheidszorg. Ook de toepassing ervan op het gebied van chatbots zal explosief blijven groeien. De chatbots kunnen op een intuïtieve manier bijvoorbeeld productadvies aan de klanten geven. Ze kunnen uitgerust worden met natuurlijke taalverwerking en specifieke beeldherkenningsvaardigheden. Al met al zijn er dankzij de Kunstmatige Intelligentie een groot aantal welkome toepassingen beschikbaar gekomen, die op veel gebieden processen versoepelen, en taken mogelijk maken. Als bedrijf biedt de kracht van AI enorme mogelijkheden om verbeteringen door te voeren, en efficiënter te worden. Alles wijst erop dat de kunstmatige intelligentie nog lang niet klaar is met groeien. Verwacht wordt dat aankomend jaar vooral zelfrijdende auto's, de persoonlijke assistent (zoals Google Home), en slimmere data analytics, de trend zullen worden.

Augmentend Reality en Virtual Reality

Wat zijn Augmented en Virtual Reality?

Bij Augmentend Reality wordt er in feite informatie over de werkelijkheid heen gelegd. Alle objecten en personen om je heen zijn nog steeds zichtbaar, maar er wordt iets aan toegevoegd. Zo kan je met je smartphone bijvoorbeeld de catalogus van Ikea alvast in je huis uitproberen. Bij Virtual Reality kan je met gebruik van een speciale bril een andere wereld binnentreden. Er wordt een kunstmatige, door de computer gegenereerde wereld gemaakt, waardoor je helemaal op kan gaan in een game. Of als oefenterrein voor bijvoorbeeld piloten, die in een flight simulator gevaarlijke situaties kunnen nabootsen.

Wat is de trend de afgelopen tijd geweest?

AR wordt al lang gebruikt in gevechtsvliegtuigen. Op die manier kan de piloot uit het raam kijken én belangrijke data lezen. Ook Apple maakt sinds iOS 10 gebruik van AR-elementen. En via apps als Star Walk kun je de sterrenwereld geprojecteerd zien op je iPhone. Google kwam in 2013 met Google Glasses, om die vervolgens weer van de markt te halen. Wel zijn ze van plan een nieuw model te ontwikkelen.

Wat wordt de trend in 2018?

Duidelijk moge zijn dat AR op weg is om de mobiele ervaring geheel te vernieuwen. Consumenten zien er ook steeds meer het nut van in, met dank aan bijvoorbeeld Ikea, zoals uit bovenstaand voorbeeld bleek. Dat de techreuzen AR een interessante technologie vinden blijkt ook uit de laatste aankondiging van Samsung en Apple: de nieuwste Samsung S9 wordt geleverd met AR-mogelijkheden en Apple heeft aangegeven dat AR een toekomstige kerntechnologie van haar wordt, dus we kunnen wat verwachten. VR bereikt ook steeds meer de massa. De content is tot nu toe nog wat achter gebleven, maar met steeds betere tools verwachten we dat er steeds meer content volgt. De verkoop van AR en VR-apparatuur zal groeien, en we zijn benieuwd naar de smartphone ontwikkelingen.

Ecommerce en opkomst mobile shopping

Wat is Ecommerce?

Ecommerce. Het online verhandelen van goederen of diensten. Allemaal hebben we het wel eens gedaan, in de rol van de koper. Tegenwoordig is het enorm simpel om als verkoper aan de slag te gaan. Dagelijks komen er nieuwe webshops bij, die allemaal een stukje van de alsmaar groeiende ecommerce taart willen meepikken. Er is veel concurrentie, en de kans dat je even snel een startende webshop succesvol kan laten draaien, is vrij klein. Het aanbod knalt bijna uit haar voegen, wat ervoor zorgt dat men wel genoodzaakt is zich kwalitatief te verbeteren met lokkers als same-day-delivery, interactieve content en personalisatie.

Wat is de trend de afgelopen tijd geweest?

De afgelopen jaren is de ecommerce met een razendsnel tempo gegroeid. In 2017 was het globaal goed voor een omzet van 2,3 biljoen dollar, een stijging van bijna 50% sinds 2012. Wekelijks shoppen 11% van de online shoppers via hun mobiele telefoon. De mobiele gebruikerservaring is enigszins verbeterd, doch zit daar nog flinke rek in. Hier spelen ecommerce platforms als Magento 2 (LINK) goed op in. Vindbaar zijn is niet meer genoeg, het moet makkelijk en aantrekkelijk zijn voor consumenten om te kopen.

Wat wordt de trend in 2018?

De verwachting voor 2018 is dat de smartphone & tablet nóg populairder zullen worden voor het online aankopen doen. In 2017 groeide dat aantal met 56% ten opzichte van 2016. Die trend zal zich ongetwijfeld doorzetten. Thuiswinkel.org zegt na onderzoek onder Nederlanders dat 70% van de jongeren via hun mobiele telefoon shopt. Gezien het grote aanbod van webshops is de trend om de klanttevredenheid voorop te stellen, door middel van bijvoorbeeld gepersonaliseerde check outs. De klant vindt het snel bezorgen van zijn/haar bestelling al lang niet meer voldoende. De klant wil grip hebben op de betaalervaring en ontvangstbeleving.

Cryptocurrencies

Wat zijn Cryptocurrencies?

Het afgelopen jaar leerde het grote publiek kennis maken met de cryptocurrencies of cryptomunten. Natuurlijk was er wel al wat aandacht voor geweest, maar tot nog toe hadden in Nederland alleen een aantal avontuurlijke pioniers en hobbyisten de weg naar bijvoorbeeld een grote cryptomunt als Bitcoin gevonden (andere cryptomunten zijn bijvoorbeeld Ethereum, Ripple en Dash, ieder met zijn eigen features). In een aantal Aziatische landen zijn cryptomunten al vrij groot geworden en maken ze al (min of meer) deel uit van de reële economie.

Een toegepast voorbeeld dat gestimuleerd wordt door cryptomunten is blockchain. Kortgezegd betekent dit dat de informatie over een wijziging, zoals de aankoop van de munt door jou, bijgehouden wordt in een overzicht, die door alle gebruikers wordt gedeeld. Alle wijzigingen worden door iedereen geregistreerd en onderdeel van de chain. Zo blijft de code van de crypto-evolutie bewaard in het geheugen van iedere gebruiker.

Wat is de trend de afgelopen tijd geweest?

Redenen voor deze trend zijn onder meer de historisch lage rente en de nog altijd wantrouwende houding jegens banken. Ook werd duidelijk dat de pioniers aardige winsten hadden weten te behalen, waarbij hun oorspronkelijke inzet 10 tot 500 keer meer waard geworden was! Helaas voor de nieuwe investeerders keerde het tij aan het eind van het jaar, toen enkele (Aziatische) overheden maatregelen aankondigden met betrekking tot de regulering van de munten, wat resulteerde in een flinke dip.

Wat wordt de trend in 2018?

De analisten van West Point Digital verwachten dat de cryptomunten een verdere opmars zullen doormaken. Ook de techniek die nodig is om nieuwe cryptomunten te genereren (zgn. minen) is onverminderd populair. IJsland heeft inmiddels zoveel aanvragen voor mining, dat dit de stroomconsumptie van alle inwoners van dit land bij elkaar ruimschoots zou kunnen overtreffen in 2018. In Venezuela wordt binnenkort een eigen cryptomunt gelanceerd, als antwoord op de economische ontwikkelingen aldaar. Het inzakken van de Bitcoin eind 2017 lijkt vooral een correctie op de oververhitte handel van de maanden ervoor te zijn geweest, maar de koers lijkt zich te stabiliseren. Allemaal tekenen die erop wijzen dat de cryptocoins in waarde kunnen en zullen herstellen, maar ook steeds meer een betalingsrealiteit zullen worden.

Gegevensbescherming: AVG

Wat is AVG?

AVG staat voor Algemene verordening gegevensbescherming. Het is een afgeleide van de Engelse term GDPR (General Data Protection Regulation). De AVG is een wet die ingevoerd wordt op een Europees afgestemde wijze; op basis van Europese richtlijnen en wetgeving. De AVG komt ter vervanging van de huidige wetgeving die ieder land in Europa heeft, aangaande gegevensbescherming en wordt 25 mei 2018 van kracht.

Gegevensbescherming gaat over de identiteit van mensen, van consumenten. Bedrijven dienen die identiteit en de activiteiten van de mensen binnen hun aangeboden diensten of producten te beschermen voor de ogen van derden.

Wat is de trend de afgelopen tijd geweest?

De markt heeft nogal gezapig gereageerd, in zijn geheel, op de aankomende wetswijziging. Er lijkt een stemming te heersen van: laat eerst maar eens wat zien. Dit komt wellicht doordat de straffen tot nu toe vrij laag waren, bij overtreding, en handhaving wat al te soepel was. Toch zagen we in 2017 een aantal uitspraken, in zaken tegen grotere bedrijven die de gegevensbescherming van hun klanten niet serieus namen, waarbij deze bedrijven gestraft werden voor hun lakse houding. Vanaf 25 mei dit jaar heeft de overheid de beschikking over veel zwaardere sancties. Boetes van 20 miljoen of 4% van de jaaromzet kunnen uitgedeeld gaan worden, waarbij ook nog een omgekeerde bewijslast telt!

Wat wordt de trend in 2018?

De overheid is inmiddels hard bezig om het publiek te informeren over de aanstaande wetswijziging. Middels spotjes en andere uitingen brengt ze de bedrijven op de hoogte van de noodzaak om gegevens van consumenten op een deugdelijke wijze te beschermen. Hiertoe behoort ook het onderkennen van de hele keten van waar de gegevens terecht (kunnen) komen en het treffen van effectieve maatregelen en interne handhaving hiervan. De verwachting is dat bedrijven zich hier de komende tijd snel op aan gaan passen. Dit zal ook zijn weerslag hebben op ecommerce en de klantengegevens die worden bijgehouden. Welke gegevens mag je wel en niet vragen van de klant? Wie heeft er toegang tot de gegevens? Allerlei zaken die bedrijven steeds meer bij het ontwerp van hun business al zullen moeten organiseren: Security by Design. Een nieuwe fase in (business) development.

Wil je op de hoogte blijven van onze kijk op de ontwikkelingen in de wereld van digital marketing? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.