Google’s mobile-first index: dit betekent het voor jou

-E-commerce strategie

Google’s mobile-first index: dit betekent het voor jou

De kans is groot dat je er niets van hebt gemerkt, maar oktober 2016 was een keerpunt in onze internetgeschiedenis. Op dat moment oversteeg het wereldwijde mobiele internetverkeer voor het eerst dat van desktop. Toevallig of niet, maar in dezelfde maand kondigde Google aan dat het startte met een experiment: ‘mobile-first indexing’. Wij vertellen je wat dit betekent en hoe je jouw website hierop voorbereid.

De groei van mobiel internet

In 2014 deed Google’s CEO Larry Page een interessante uitspraak: “We are no longer in a mobile-first world, we are in a mobile-only world.”. Hiermee vatte hij de toekomstvisie van Google in één zin samen. Dat mobiel internetgebruik sindsdien een enorme vlucht heeft genomen, blijkt mede uit de statistieken van StatCounter

Vanzelfsprekend past Google haar zoekmachine aan op het toenemende mobiele verkeer. In 2016 werden bijvoorbeeld de advertentieposities rechts van de zoekresultaten verwijderd, waardoor de zoekresultaten nog overzichtelijker worden weergegeven op mobiele apparaten. De stap naar mobile-first indexing komt dan ook niet als een verrassing.

Hoe werkt mobile-first indexing?

Momenteel scant (crawlt) Google’s algoritme eerst de desktopversie van je website. Op basis van de content die het hier tegenkomt bepaalt Google jouw relevantie en dus je positie in de zoekresultaten. De overgang naar een mobile-first index betekent dat de mobiele versie van je pagina’s leidend wordt. Hiermee experimenteert Google nu met een deel van haar gebruikers. Google hoopt uiterlijk eind 2017 over te gaan op een volledige mobile-first index, al houden ze nog een slag om de arm.  

Wat betekent dit voor jou?

Genoeg theorie, wat zijn nu de gevolgen voor jouw website? Die verschillen per situatie: 

Situatie 1: Je website is al responsive

Super! Dit betekent dat Google voor zowel mobiel als desktop toegang heeft tot dezelfde content en dat je je bezoekers een goede gebruikerservaring biedt. Test wel even met Google PageSpeed Insights de laadsnelheid van de mobiele versie van je website. Die gaat namelijk leidend worden voor Google en dus ook voor je plek in de zoekresultaten.

Situatie 2: Je hebt een afzonderlijke mobiele- en desktopwebsite

In dit geval is er werk aan de winkel. Vooral als er op je desktop site belangrijke content staat die niet op de mobiele versie te vinden is. Met haar mobile-first index heeft Google mogelijk geen toegang tot belangrijke content op je desktopsite, waardoor ze dit niet kan indexeren. Gevolg: Google toont deze content niet in de zoekresultaten! Controleer dit en optimaliseer je mobiele site voor belangrijke onderwerpen en keywords. Of beter, oriënteer je op een overstap naar een responsive website.

Situatie 3: Je website heeft alleen een desktopversie

In dit geval indexeert Google gewoon de desktopversie van je website. Nee, je website zal niet zo goed ‘ranken’ als een volledig mobielvriendelijke website, maar dat deed hij waarschijnlijk toch al niet. De overgang naar een mobile-first index heeft op korte termijn geen concrete gevolgen. De negatieve impact kan groot zijn wanneer Google wél helemaal overstapt op hun mobile-first index. 

Zo blijf je goed vindbaar

Start met een snelle proef op de som. Op deze pagina kun je testen of jouw website voldoende is geoptimaliseerd voor mobiel en wat je kunt doen om dit te verbeteren. Als je verbeteringen hebt doorgevoerd, kun je deze monitoren in Google Search Console (Zoekverkeer > Mobiele bruikbaarheid).

Verbeter de laadtijd van je pagina’s

Google heeft al vaker aangegeven dat ze een snelle en goede (mobiele) gebruikerservaring steeds belangrijker vinden. Ze geven geen concrete richtlijn, maar een laadtijd van 2 seconden of sneller is een goede vuistregel. Je kunt de laadtijd van jouw website testen met de hiervoor genoemde PageSpeed Insights van Google.

Voeg gestructureerde data toe

Gestructureerde data zijn stukjes code die Google helpen de content op jouw pagina’s beter te begrijpen. Met deze code laat je Google weten of een onderdeel van je pagina bijvoorbeeld een adres, een bedrijfsnaam of een review is. Voor mobiele pagina’s kan dit extra waardevol zijn, omdat deze vaak minder content bevatten dan desktoppagina’s. Met gestructureerde data geef je Google dus een beter beeld van de inhoud van je (mobiele) pagina’s, waardoor zij je site kunnen tonen bij relevantere zoektermen. Zoeker blij, Google blij, jij blij.

Conclusie: start vandaag nog

Los van Google’s overgang naar een mobile-first index is een uitstekende mobiele gebruikerservaring belangrijker dan ooit. Is jouw website nog niet voldoende geoptimaliseerd voor mobiel? Begin dan vandaag! En heb je geen idee waar je moet beginnen, neem dan gerust contact op om de mogelijkheden voor jouw website eens te bespreken.

Wil je op de hoogte blijven van onze kijk op de ontwikkelingen in de wereld van digital marketing? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.