West Point Digital logo
  • Diensten
    • Solutions
      • Magento 2 webshop
      • Shopify
      • Shopify Plus
      • Self Service Console
    • Magento 2
      • Upgrade naar Magento 2
      • Magento 2 support
      • Magento 2 B2B
      • Magento 2 development
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
+31 (0)20 3697240
Plan gratis consult
West Point Digital logo
  • Diensten
    • Solutions
      • Magento 2 webshop
      • Shopify
      • Shopify Plus
      • Self Service Console
    • Magento 2
      • Upgrade naar Magento 2
      • Magento 2 support
      • Magento 2 B2B
      • Magento 2 development
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
+31 (0)20 3697240
Plan gratis consult
West Point Digital logo
  • Diensten
    • Solutions
      • Magento 2 webshop
      • Shopify
      • Shopify Plus
      • Self Service Console
    • Magento 2
      • Upgrade naar Magento 2
      • Magento 2 support
      • Magento 2 B2B
      • Magento 2 development
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  • Diensten
    • Solutions
      • Magento 2 webshop
      • Shopify
      • Shopify Plus
      • Self Service Console
    • Magento 2
      • Upgrade naar Magento 2
      • Magento 2 support
      • Magento 2 B2B
      • Magento 2 development
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
Google SEO/SEA

Category: Google SEO/SEA

Google SEO/SEA

8 belangrijke Google Ranking Factors

Elke dag worden er via Google meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Het bedrijf heeft dan ook meer dan 85% marktaandeel als het aankomt op zoekopdrachten via desktops.

Marketeers die goed willen presteren op het gebied van organische zoekresultaten willen graag weten wat de factoren zijn die Google hanteert bij het ranken van content. Je zou denken dat we de informatie van Google’s crawling algoritme inmiddels wel allemaal in ons bezit zouden hebben. Maar helaas, dat hebben we niet en dat kan ook niet. Google heeft namelijk nog nooit publiekelijk een overzicht verstrekt van de Google Ranking Factors. Wel weten we dat het bedrijf ongeveer 200 rankingsignalen gebruikt bij het vaststellen van de organische zoekpagina rankings. Een lange lijst dus en je kunt ze ook vast niet allemaal onthouden. Daarom hebben we hier acht van de meest belangrijke rankingfactoren voor je op een rijtje gezet.

1. Website-architectuur

De architectuur van je website is een van de eerste dingen die je goed moet regelen, zeker als je je website gaat lanceren. Door je website onder te verdelen in subcategorieën en gebruik te maken van duidelijke slugs aan het eind van elke url, maak je het voor Google veel makkelijker om te begrijpen wie je bent en op welke gebieden je een autoriteit wilt zijn. Een slug is het gedeelte van de url wat na de domeinnaam komt. Maak je een blog over tuinieren en wil je je content publiceren specifiek over zaken als produceren, bewateren en ongedierte, verdeel je content dan ook in die drie subcategorieën. Een goede url van een blogpost ziet er dan als volgt uit: https://www.jouwwebsite.nl/produceren/zo-verbouw-je-tomaten.

2. Domeinveiligheid

Zag je de https aan het begin van de zojuist genoemde url? Daaraan kan Google zien of het om een beveiligde website gaat. Https is de veilige versie van het Hyper Tekst Transfer Protocol en de s staat daarbij voor “secure”. Je hebt een SSL-certificaat nodig om je websitedomein te beveiligen.

3. Inbound links

Inbound links of backlinks zijn links die naar jouw pagina verwijzen van andere plekken op het internet. Ze kunnen enorm van invloed op je ranking zijn. Volgens Google geven dit soort links aan dat er mensen zijn die vertrouwen wat je te zeggen hebt (anders zouden ze er niet naartoe linken). En vertrouwen is heel belangrijk in de ogen van Google.

4. Topic authority

Topics helpen je om de basis te leggen van je pagina-autoriteit en die heb je nodig om goed te ranken op de lange termijn. Topics houden eigenlijk het volgende in: hoe meer content je maakt over een bepaald onderwerp, hoe hoger elk stukje content dat bij dat topic hoort zal ranken in de resultatenpagina van Google.

5. Keyword intentie

Ook al zijn topics belangrijker dan keywords, toch zijn keywords nog altijd bepalend voor de ranking. Maar tegenwoordig gaat het meer om de intentie die achter dat keyword zit. Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de tuinwebsite. Als de site wil ranken op “beste organische bestrijdingsmiddelen” dan gaat het er niet om om steeds alleen die drie woorden terug te laten komen op de pagina. Het is vooral belangrijk dat de lezer geholpen wordt. Dat kan door het keyword minimaal een keer te laten terugkomen, gevolgd door echte voorbeelden van organische bestrijdingsmiddelen, de samenstelling ervan, waar je ze kan kopen, waarom ze zo hoog gewaardeerd worden en misschien ook door uit te leggen wat deze bestrijdingsmiddelen organisch maakt. Dat is de echte informatie waar bezoekers naar op zoek zijn.

6. Structuur van de content

Aangezien steeds meer websites goede antwoorden geven aan bezoekers, gaat het er vooral om hoe jouw antwoord gestructureerd is. Bij een goede contentstructuur gebruik je headers en subheaders, voeg je opsommingen toe met bullet points, genummerde lijsten en ondersteunende afbeeldingen. Ofwel allerlei zaken waarmee je de content voor je bezoekers interessant en aantrekkelijk maakt. Want alleen dan zal hij of zij ook langer op je website blijven. En de lengte van de sessie is ook weer bepalend voor je ranking.

7. Meta tags

Meta tags zijn gemakkelijk toe te passen maar worden toch vaak te weinig gebruikt. Ze helpen je enorm bij je ranking in elk geval. Hierdoor kan Google namelijk het doel van de pagina goed identificeren en welke rol de pagina speelt voor het topic en het target keyword. Er zijn verschillende meta tags zoals de title tag, de image alt tekst en de meta description. Veel CMS-programma’s bieden je handige hulmiddelen bij de creatie van deze meta tags.

8. Paginasnelheid

De paginasnelheid geeft aan hoe snel je webpagina inlaadt als een zoeker er op klikt vanuit een zoekresultaat van Google. Hoe sneller je website is, hoe hoger hij zal ranken in Google. Pagina’s die minder dan 3 seconden nodig hebben om in te laden, worden meestal als snel genoeg voor de bezoekers bestempeld. Maar dit is wel afhankelijk van het doel van de site en het soort bezoekers. Verschillende lettertypes en lettergroottes kunnen je site wat trager maken, maar het grootste probleem wordt gevormd door niet-gecomprimeerde afbeeldingen. Je kunt hier heel gemakkelijk programmaatjes voor gebruiken als je de afbeelding aan je webpagina wilt gaan toevoegen, zoals compressor.io en tinypng.com. En? Ben je zelf al helemaal klaar om aan de slag te gaan met het verbeteren van je rankings? Maak in elk geval slim gebruik van de bovenstaande mogelijkheden.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.

Read More
West Point Digital 14 april 2019 0 Comments
Google SEO/SEA

Google’s mobile-first index: dit betekent het voor jou

De kans is groot dat je er niets van hebt gemerkt, maar oktober 2016 was een keerpunt in onze internetgeschiedenis. Op dat moment oversteeg het wereldwijde mobiele internetverkeer voor het eerst dat van desktop. Toevallig of niet, maar in dezelfde maand kondigde Google aan dat het startte met een experiment: ‘mobile-first indexing’. Wij vertellen je wat dit betekent en hoe je jouw website hierop voorbereid.

De groei van mobiel internet

In 2014 deed Google’s CEO Larry Page een interessante uitspraak: “We are no longer in a mobile-first world, we are in a mobile-only world.”. Hiermee vatte hij de toekomstvisie van Google in één zin samen. Dat mobiel internetgebruik sindsdien een enorme vlucht heeft genomen, blijkt mede uit de statistieken van StatCounter. 

Screenshot StatCounter

Vanzelfsprekend past Google haar zoekmachine aan op het toenemende mobiele verkeer. In 2016 werden bijvoorbeeld de advertentieposities rechts van de zoekresultaten verwijderd, waardoor de zoekresultaten nog overzichtelijker worden weergegeven op mobiele apparaten. De stap naar mobile-first indexing komt dan ook niet als een verrassing.

Hoe werkt mobile-first indexing?

Momenteel scant (crawlt) Google’s algoritme eerst de desktopversie van je website. Op basis van de content die het hier tegenkomt bepaalt Google jouw relevantie en dus je positie in de zoekresultaten. De overgang naar een mobile-first index betekent dat de mobiele versie van je pagina’s leidend wordt. Hiermee experimenteert Google nu met een deel van haar gebruikers. Google hoopt uiterlijk eind 2017 over te gaan op een volledige mobile-first index, al houden ze nog een slag om de arm.

Wat betekent dit voor jou?

Genoeg theorie, wat zijn nu de gevolgen voor jouw website? Die verschillen per situatie: 

Situatie 1: Je website is al responsive

Super! Dit betekent dat Google voor zowel mobiel als desktop toegang heeft tot dezelfde content en dat je je bezoekers een goede gebruikerservaring biedt. Test wel even met Google PageSpeed Insights de laadsnelheid van de mobiele versie van je website. Die gaat namelijk leidend worden voor Google en dus ook voor je plek in de zoekresultaten.

Situatie 2: Je hebt een afzonderlijke mobiele- en desktopwebsite

In dit geval is er werk aan de winkel. Vooral als er op je desktop site belangrijke content staat die niet op de mobiele versie te vinden is. Met haar mobile-first index heeft Google mogelijk geen toegang tot belangrijke content op je desktopsite, waardoor ze dit niet kan indexeren. Gevolg: Google toont deze content niet in de zoekresultaten! Controleer dit en optimaliseer je mobiele site voor belangrijke onderwerpen en keywords. Of beter, oriënteer je op een overstap naar een responsive website.

Situatie 3: Je website heeft alleen een desktopversie

In dit geval indexeert Google gewoon de desktopversie van je website. Nee, je website zal niet zo goed ‘ranken’ als een volledig mobielvriendelijke website, maar dat deed hij waarschijnlijk toch al niet. De overgang naar een mobile-first index heeft op korte termijn geen concrete gevolgen. De negatieve impact kan groot zijn wanneer Google wél helemaal overstapt op hun mobile-first index.

Zo blijf je goed vindbaar

Start met een snelle proef op de som. Op deze pagina kun je testen of jouw website voldoende is geoptimaliseerd voor mobiel en wat je kunt doen om dit te verbeteren. Als je verbeteringen hebt doorgevoerd, kun je deze monitoren in Google Search Console (Zoekverkeer > Mobiele bruikbaarheid).

Verbeter de laadtijd van je pagina’s

Google heeft al vaker aangegeven dat ze een snelle en goede (mobiele) gebruikerservaring steeds belangrijker vinden. Ze geven geen concrete richtlijn, maar een laadtijd van 2 seconden of sneller is een goede vuistregel. Je kunt de laadtijd van jouw website testen met de hiervoor genoemde PageSpeed Insights van Google.

Voeg gestructureerde data toe

Gestructureerde data zijn stukjes code die Google helpen de content op jouw pagina’s beter te begrijpen. Met deze code laat je Google weten of een onderdeel van je pagina bijvoorbeeld een adres, een bedrijfsnaam of een review is. Voor mobiele pagina’s kan dit extra waardevol zijn, omdat deze vaak minder content bevatten dan desktoppagina’s. Met gestructureerde data geef je Google dus een beter beeld van de inhoud van je (mobiele) pagina’s, waardoor zij je site kunnen tonen bij relevantere zoektermen. Zoeker blij, Google blij, jij blij.

Conclusie: start vandaag nog

Los van Google’s overgang naar een mobile-first index is een uitstekende mobiele gebruikerservaring belangrijker dan ooit. Is jouw website nog niet voldoende geoptimaliseerd voor mobiel? Begin dan vandaag! En heb je geen idee waar je moet beginnen, neem dan gerust contact op om de mogelijkheden voor jouw website eens te bespreken.

Wil je op de hoogte blijven van onze kijk op de ontwikkelingen in de wereld van digital marketing? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.

Read More
West Point Digital 30 juni 2017 0 Comments
Google SEO/SEA

Het verbeteren van je PPC campagne in 5 eenvoudige stappen.

Pay-per-click (PPC) campagnes zijn zeer effectief, maar ze kunnen ook veel geld kosten. Bijvoorbeeld als een betaalde campagne niet goed geoptimaliseerd is. Het van belang om de bezoekerswaarde van elke klik te maximaliseren voor het hoogste rendement, omdat men bij PPC-campagnes voor elke klik moet betalen.

Hier zijn 5 manieren waarop je dit kunt doen:

Optimaliseer je website voor mobiel

Vorig jaar kondigde Google aan dat zij voor het eerste meer zoekopdrachten ontvingen afkomstig van mobiele apparaten dan traditionele desktop computers. Het is daarom van groot belang om te zorgen dat een website geschikt is voor mobiele apparaten middels een responsieve website. Wanneer jouw doelgroep of bedrijfsmodel geen mobiele zoekverkeer vereist, zorg dan dat de pay-per-click campagne hiervoor is uitgeschakeld.

Kijk naar locaties

Als je een lokaal bedrijf hebt, is alle verkeer buiten jouw doellocatie geldverspilling. Voor lokale bedrijven kun je budget besparen door heel (lokaal)gericht te adverteren en in de campagne niet relevante gebieden uit te sluiten. Het is zelfs mogelijk om hogere biedingen in te stellen voor een kansrijk doelgebied. Een andere handige manier om targeting op locatie te gebruiken is door het creëren van unieke en gerichte advertenties voor specifieke gebieden.

Analyseer je zoekwoorden

Een van de beste manieren waarop je kunt bezuinigen op verspilde vertoningen en klikken is door negatieve zoekwoorden toe te voegen. Het is belangrijk om er zeker van te zijn dat jouw advertenties niet worden getoond op zoekwoorden waar je niet in geïnteresseerd bent. Bijvoorbeeld een fietsenverkoper die wil niet dat zijn of haar advertentie verschijnt bij het zoeken naar ‘gratis fietsen’, ‘gebruikte fietsen’ of ‘goedkope fietsen’ (tenzij dat natuurlijk de markt is waarop je richt). Deze zoekwoorden kunnen als negatieve zoekwoorden ingesteld worden in de campagne. Neem rustig de tijd om het zoektermenrapport te analyseren en de lijst van negatieve zoekwoorden zo actueel mogelijk te houden.

Maak een natuurlijke funnel

Maak een helder plan met doelpagina’s voor bezoekers die op jouw advertentie klikken. Als je gebruik maakt van meerdere landingspagina’s dan is het een goed idee om deze te koppelen aan de meest waardevolle pagina’s op jouw site. Deze interne linkbuilding strategie dient twee doelen: het stuurt geïnteresseerde bezoekers direct naar de meest waardevolle pagina en het verhoogt ook de interne waardering van die pagina’s voor organisch verkeer in Google.

Overweeg klantbehoud

De prestaties van een PPC-campagne kun je onvoldoende beoordelen door alleen te kijken naar het aantal initiële conversies. Het is van belang om te kijken naar de levenslange waarde van elk klant, oftewel Customer Lifetime Value. Zorg dat je een klant niet uit het oog verliest en dat jouw bedrijf in gesprek blijft met haar klanten. In dit daglicht bezien kan het bijvoorbeeld interessant zijn om een sms-service provider voor je mobiele marketing te gebruiken. SMS-berichten worden direct geleverd tegen een lage kostprijs en hebben een ongelofelijke open-rate van meer dan 90%. Als je probeert om de waarde van een PPC campagne te verbeteren, door middel van mobiele marketing kun je ervoor zorgen dat je zo lang als gewenst in contact blijft met je klant.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.

Read More
West Point Digital 24 april 2017 0 Comments
Meest recente berichten
  • Slechts 30% van Nederlandse Magento shops overgestapt op Magento 2
  • Het einde van Magento 1
  • Top 5 Magento 2 extensies om conversie te verhogen
  • Website Development Checklist
  • Wat is beter: Magento template of custom design?

CONTACT

Burgemeester Stramanweg 105
1101 AA Amsterdam
+31 20 369 72 40
[email protected]

WEST POINT DIGITAL

Cases
Over ons
Blog
Contact
Vacatures

MAGENTO 2

Magento 2
Magento 2 demo
Magento 2 support
Magento 2 webshop
Magento security patches

GRATIS E-COMMERCE TIPS?

Meld je aan!
Magento 2 solution specialist
Shopify Plus logo
Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid

© 2020 West Point Digital | Alle rechten voorbehouden.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkPrivacy policy