Website Development Checklist

Wil je weten wat de kosten zijn als je een website laat ontwikkelen? En wil je ook inzicht in de tijd die benodigd is om een webshop online te zetten? Onthoud dat elk project minimaal de volgende stappen moet bevatten om tot een degelijk eindresultaat te komen.

  1. Informatie verzamelen
    1. Doelen bepalen
    2. Doelgroep bepalen
  2. Planning
    1. Sitemap
    2. Wireframe/mock-up
    3. Technology stack
  3. Design
    1. Opzetten van layouts
    2. Reviewen layouts
    3. Feedback van een klant op de layout
    4. Feedback verwerken
  4. Content schrijven
    1. Nieuwe content creëren
    2. Content gereed maken om te kunnen migreren
  5. Coderen
    1. Bouwen
    2. Features toevoegen
    3. SEO
  6. Testen, review en livegang
    1. Website testen
    2. Website uploaden naar de server
    3. Final test en livegang
  7. Onderhoud
    1. Website up-to-date houden
    2. Updates uitvoeren/support
    3. Bugs zo snel mogelijk oplossen

Maar behalve deze stappen vraagt een gedegen Magento e-commerce websiteontwerp ook een aantal stappen waar je extra aandacht aan moet besteden. En dat zijn:

  1. Een mock-up van de lay-out
  2. De uiteindelijke lay-out van het design
  3. Het toepassen van de lay-out in Magento

 

Een mock-up van de lay-out

Een mock-up of voorbeeldweergave van een website is heel belangrijk bij het Magento webdesign, want dat laat namelijk de invloed van de gemaakte keuzes zien op het gebied van:

  • kleurenschema’s
  • lay-outs
  • typografie
  • gebruik van iconen
  • de navigatievisuals
  • de algehele sfeer van de website en het product

Alleen mooi is daarbij overigens niet genoeg. Het allerbelangrijkste is dat je design ook responsive is, zodat alles op elk device er mooi uitziet en goed werkt. Steeds meer mensen shoppen tegenwoordig namelijk online via hun telefoon. Waar moet je verder allemaal aan denken als je een mock-up van je site gaat maken?

  • Content lay-out: hoe wordt de content op de pagina vertoond? Denk na over de grootte van elk onderdeel zodat het er overzichtelijk uitziet.
  • Contrast: zorg voor genoeg contrast zodat de tekst goed leesbaar is.
  • Kleuren: breng sfeer aan door slim gebruik van kleur op je site.
  • Typografie: Onderschat het belang van de juiste fonts niet. Zorg voor overzicht met het juiste formaat, lettertype en stijl.
  • Witruimtes: Geef bezoekers wat lucht en ontspanning en zorg voor genoeg witruimtes op de pagina’s.
  • Het uiterlijk van de navigatie: Zorg ervoor dat met de juiste visuals de navigatie probleemloos verloopt voor de bezoekers.

Houd er rekening mee dat een designer hier veel uren mee bezig zal zijn. Dit zal per project verschillen.

De uiteindelijke lay-out van het design

In dit stadium zal de designer de mock-up omvormen tot een echte website. Het visuele beeld verandert dan in een functionele site. Meestal wordt eerst de homepage gemaakt en worden later alle subpagina’s toegevoegd. Daarbij wordt de oorspronkelijke hiërarchie van de pagina’s gehanteerd om de volgorde te bepalen. Ook het framework en het CMS worden nu geïmplementeerd zodat de server de installatie aan kan. Deze werkzaamheden worden verricht door een frontend developer.

Het toepassen van de lay-out in Magento

Nu wordt de lay-out toegepast in de Magento website zodat alles naar behoren functioneert. Dit kost meestal de meeste tijd, maar het is zeker ook een van de belangrijkste onderdelen tijdens de ontwikkeling. Vervolgens worden alle speciale features in Magento toegevoegd, evenals plug-ins en uitbreidingen. Moeten er zaken nog op maat worden gemaakt? Ook dat vindt in dit stadium plaats. Ook SEO is hierbij belangrijk zodat uiteindelijk de kans het grootst is dat je pagina’s goed ranken en gewaardeerd gaan worden door de zoekmachine. Deze fase wordt uitgevoerd door de frontend developer.

En nu ben je er helaas nog steeds niet helemaal qua kosten en tijd, want er zijn ook nog extra zaken om rekening mee te houden. Soms kan een project langer duren dan vooraf gedacht, dus misschien is het slim om een projectmanager aan te stellen die alles in goede banen leidt. Zijn er nog extra uitbreidingen en specifieke oplossingen benodigd? Vergeet ook de kosten voor het creëren van content niet (copy, fotografie, beeldbewerking, lettertypes, etc.).

De totale tijdspanne van een Magento 2 website is meestal zo’n 3 tot 4 maanden, afhankelijk van de grootte van de website, de hoeveelheid pagina’s en de noodzaak van het eventueel customizen van bepaalde onderdelen.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.

Inspiratie

Alles over e-commerce en Shopify direct in je inbox
Wat zijn de voordelen
Laatste ontwikkelingen bij Shopify
Relevante blogs en exclusieve inzichten
Handige Tips & Tricks voor e-commerce

Wil je weten wat wij voor jouw merk kunnen doen?