Pay-per-click (PPC) campagnes zijn zeer effectief, maar ze kunnen ook veel geld kosten. Bijvoorbeeld als een betaalde campagne niet goed geoptimaliseerd is. Het van belang om de bezoekerswaarde van elke klik te maximaliseren voor het hoogste rendement, omdat men bij PPC-campagnes voor elke klik moet betalen.
Hier zijn 5 manieren waarop je dit kunt doen:
Optimaliseer je website voor mobiel
Vorig jaar kondigde Google aan dat zij voor het eerste meer zoekopdrachten ontvingen afkomstig van mobiele apparaten dan traditionele desktop computers. Het is daarom van groot belang om te zorgen dat een website geschikt is voor mobiele apparaten middels een responsieve website. Wanneer jouw doelgroep of bedrijfsmodel geen mobiele zoekverkeer vereist, zorg dan dat de pay-per-click campagne hiervoor is uitgeschakeld.
Kijk naar locaties
Als je een lokaal bedrijf hebt, is alle verkeer buiten jouw doellocatie geldverspilling. Voor lokale bedrijven kun je budget besparen door heel (lokaal)gericht te adverteren en in de campagne niet relevante gebieden uit te sluiten. Het is zelfs mogelijk om hogere biedingen in te stellen voor een kansrijk doelgebied. Een andere handige manier om targeting op locatie te gebruiken is door het creëren van unieke en gerichte advertenties voor specifieke gebieden.
Analyseer je zoekwoorden
Een van de beste manieren waarop je kunt bezuinigen op verspilde vertoningen en klikken is door negatieve zoekwoorden toe te voegen. Het is belangrijk om er zeker van te zijn dat jouw advertenties niet worden getoond op zoekwoorden waar je niet in geïnteresseerd bent. Bijvoorbeeld een fietsenverkoper die wil niet dat zijn of haar advertentie verschijnt bij het zoeken naar ‘gratis fietsen’, ‘gebruikte fietsen’ of ‘goedkope fietsen’ (tenzij dat natuurlijk de markt is waarop je richt). Deze zoekwoorden kunnen als negatieve zoekwoorden ingesteld worden in de campagne. Neem rustig de tijd om het zoektermenrapport te analyseren en de lijst van negatieve zoekwoorden zo actueel mogelijk te houden.
Maak een natuurlijke funnel
Maak een helder plan met doelpagina’s voor bezoekers die op jouw advertentie klikken. Als je gebruik maakt van meerdere landingspagina’s dan is het een goed idee om deze te koppelen aan de meest waardevolle pagina’s op jouw site. Deze interne linkbuilding strategie dient twee doelen: het stuurt geïnteresseerde bezoekers direct naar de meest waardevolle pagina en het verhoogt ook de interne waardering van die pagina’s voor organisch verkeer in Google.
Overweeg klantbehoud
De prestaties van een PPC-campagne kun je onvoldoende beoordelen door alleen te kijken naar het aantal initiële conversies. Het is van belang om te kijken naar de levenslange waarde van elk klant, oftewel Customer Lifetime Value. Zorg dat je een klant niet uit het oog verliest en dat jouw bedrijf in gesprek blijft met haar klanten. In dit daglicht bezien kan het bijvoorbeeld interessant zijn om een sms-service provider voor je mobiele marketing te gebruiken. SMS-berichten worden direct geleverd tegen een lage kostprijs en hebben een ongelofelijke open-rate van meer dan 90%. Als je probeert om de waarde van een PPC campagne te verbeteren, door middel van mobiele marketing kun je ervoor zorgen dat je zo lang als gewenst in contact blijft met je klant.
West Point Digital.
Wij bouwen webshops.