Checklist voor E-commerce websites

Als een gebruiker op jouw webshop komt, wil je deze zo goed mogelijk bedienen en uiteindelijk laten converteren. Controleer jouw webshop aan de hand van deze checklist om jouw bezoekers beter van dienst te zijn.

#1 Homepage


In veel gevallen is de homepage de meest bezochte pagina van een website. Gebruik onderstaande punten om de homepage na te lopen op punten te dubbel gechecken of toe te voegen:

  • Een goed ontworpen logo.
  • Functioneert de webshop naar behoren in verschillende browsers?
  • Responsive voor alle apparaten.
  • Promotionele afbeeldingen en links.
  • Links naar de meest populaire producten en speciale aanbiedingen.
  • Call-to-action om gebruikers tot kopen over te halen.
  • Taalopties als de site meertalig is.
  • Een eenvoudig te gebruiken zoekfunctie bovenaan de website.
  • Weergave van speciale acties en eventueel gratis verzending.
  • Speciale ruimte voor het laatste nieuws.

#2 Algemene lay-out


Controleer de website op onderstaande punten voor een beter gebruikersgemak.

  • Zorg voor een eenvoudige en overzichtelijke navigatiestructuur.
  • Test de snelheid van de website, gebruik bijvoorbeeld de website Google Insights.
  • Controleer of er broken links of lege productpagina’s zijn.
  • Optie om op categorieën te filteren.
  • Controleer of het aanmeldingsformulier op elke pagina staat.
  • Voeg belangrijke footer links toe, zoals: Klantenservice, Contact, Over ons, etc.
  • Knoppen om te delen op Social Media.
  • Een login optie.
  • Tabs naar categorieën en een winkelwagen bovenaan de website.
  • Afbeeldingen van de betalingssystemen die shoppers kunnen gebruiken.
  • Gebruik breadcrumbs om gebruikers te helpen bij het navigeren.

#3 Converteren (product)pagina’s


Als een gebruiker op jouw website belandt, is het de bedoeling om de gebruiker tot aankoop of inschrijving over te halen. Controleer de productpagina’s op deze punten voor een optimaal resultaat:

  • Zorg voor een duidelijke call-to-action.
  • Maak gebruik van klantenreviews en -ratings.
  • Voeg gerelateerde producten toe.
  • Sales points zoals gratis verzending of een kortingscode.
  • Gebruik de zoom-functionaliteit voor product foto’s.
  • Zorg voor volledige productinformatie aangevuld met diverse afbeeldingen.
  • Actuele informatie over de verkoop en kortingen.
  • Opvallende ‘voeg toe aan winkelwagen’ knop.
  • Verzendkosten en BTW benoemen zodat de eindprijs bekend is.
  • Gebruikte materialen, kleuren en gewicht.
  • Verkrijgbare maten.
  • Gedeelte voor opmerkingen, vragen en reviews.
  • Een verlanglijst-knop.
  • Voorraad- en verkoopinformatie over elk product.
  • Knoppen voor het delen van producten op Social Media.
  • Aanbiedingen bij aankopen van gerelateerde producten.
  • Informatie over de beschikbaarheid van producten.
  • Zorg dat laadsnelheid van de productpagina op orde is.
  • Unieke productbeschrijving toevoegen voor SEO.

#4 Extra pagina’s


Een professionele webshop profileert zich als een expert. Om jouw merk te versterken kun je aparte pagina’s toevoegen zoals:

  • Tutorials
  • Recensies en portfolio
  • Trends
  • Bedrijfsevenementen
  • Laatste nieuws
  • Interviews met gebruikers van jouw product.

Maak deze pagina’s compleet met:

  • Mogelijkheid om commentaar te geven.
  • Opties voor delen.
  • Links naar externe bronnen.
  • Mogelijkheid om de input van gebruikers in te dienen.

#5 Controleer de winkelwagen en verlanglijstje te kijken


Dit is een kritieke fase van e-shopping dus zorgt ervoor dat de koper zo comfortabel mogelijk een aankoop kan doen. Controleer de volgende punten:

  • Mogelijkheid om een account te creëren na het plaatsen van een bestelling.
  • Accepteer veel verschillende betaalmethodes.
  • Verschillende opties voor bezorging met lage kosten.
  • Verlanglijst opslaan voor het volgende gebruik.
  • Het tonen van de geschatte levertijd.
  • Als het product een digitale download is, uitleggen hoe je deze ontvangt.
  • Leg uit wat je doet met persoonlijke informatie.
  • Geef iets gratis weg in ruil voor bepaalde gebruikersinformatie.
  • Test het afrekenproces met regelmaat.

#6 E-mails


Zodra klanten een aankoop doen op jouw website, heb je een kans om extra producten of speciale aanbiedingen aan te bieden via e-mails. Maak gebruik van deze checklist om jouw (transactionele) e-mails optimaal te benutten:

  • Een beeld van het item.
  • Een directe link naar het product.
  • Opvolging om erachter te komen hoe het gekochte product bevallen is.
  • Vraag om een beoordeling.
  • Bied korting aan als de gebruiker een paar maanden niets heeft gekocht.
  • Verkoop cadeaubonnen.
  • Stel een actie in voor verlaten winkelwagens.
  • Dank u bericht.
  • Een link om de verzending te volgen.
  • Een link naar de pagina ruilen en retourneren.

#7 Klantenservice pagina


Geef klanten de mogelijkheid om antwoorden te krijgen op zijn vragen. De volgende support functies kunnen daaraan bijdragen:

  • Links naar Social Media.
  • Contactformulieren naar de klantenservice.
  • Een live chat omgeving.
  • Telefoonnummer voor klantenservice
  • Forum of veelgestelde vragen (FAQ).

Heb je de checklist al volledig toegepast op je webshop? We hebben nog veel meer tips en checks voor jouw webshop. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven of neem contact met ons op.

West Point Digital.

Wij bouwen webshops.

Inspiratie

Alles over e-commerce en Shopify direct in je inbox
Wat zijn de voordelen
coolicon group-13
Laatste ontwikkelingen bij Shopify
coolicon group-13
Relevante blogs en exclusieve inzichten
coolicon group-13
Handige Tips & Tricks voor e-commerce

Wil je weten wat wij voor jouw merk kunnen doen?